fredag 15. februar 2013

Fotograf: Magda Berny


Det står veldig lite om denne fotografen på nettet. Hun er 36 år gammel og fra Polen. Hun har ingen fotografutdannelse, og derfor statusen amatørfotograf. Hun tar portrettbilder, da spesielt av barn. Hun tar ofte bilder av sine to egne barn, og fokuserer på barnas atferd, fremfor veldig oppstilte bilder. Bildene hennes er lyse og delikate, og øyne er som oftest hovedfokuset. Hun har også en del gode svart/hvitt bilder, hvor igjen øynene er i hovedfokus.
Bildet jeg har valgt å bruke som inspirasjon: 
(Trykk på bildet for direktelink)
Denotativ: 
Bildet er halvnært, så man kan se ansiktsuttrykket til jenta godt. På bildet ser man altså ei lita jente som holder en grein med noen blomster på. Jenta smiler ikke, og øynene kan virke litt redde. Hovedfokuset i bildet er på øynene, blikket blir dradd dit med en gang. Hun har ganske sterke, klare øyne som kommer fint frem med redigeringen. Redigeringen er ganske lys, og kontrastene er ikke så sterke. Ved første øyekast kan man tenke at bildet er overeksponert, men ser man litt bedre på det ser man at bildet er redigert lyst, og at det fortsatt er kontraster, selv om de ikke er alt for sterke. Ved hjelp av greinene i bakgrunnen får man også litt mer dybde i bildet.
Konnotativ:
På grunn av lyset og redigeringen får man litt vinterstemning ettersom bildet er redigert i kalde farger. Når man ser på jentas øyne ser hun litt redd ut, hun har festet blikket på kameraet, så man får følelsen av å ha øyekontakt med henne. I beskrivelsen av fotografen skrev hun selv at hun tar bilder av barn (som oftest), i deres eget element, så man kan tenke at hun kanskje har kommet overraskende på jenta, ut i fra øynene hennes.
¨
(trykk på bildet for direktelink)
(trykk på bildet for direktelink)



Jeg fikk kusina mi til å være modell for meg, siden hun er 12 år, og derfor passer fint sammen med de personene Magda Berny bruker som modeller.  Jeg tok bildene mot en hvit vegg for å forhindre unødvendig støy i bildet. Deretter fokuserte jeg på øynene hennes, som jeg har gjort på alle bildene, så de kommer i hovedfokus. Dette gjorde jeg både fordi øynene på barna i Magda Bernys bilder er så sterke, og fordi ved å fokusere på øynene får man et veldig spennende bilde ettersom man aldri vet hva personen tenker på.
Jeg valgte å ha en varmere tone over mine bilder, men redigeringen er like lys. Jeg redigerte alle bildene i Photoshop, og bruke en del layere. Jeg kopierte først øynene, deretter la jeg over et hvitt layer som jeg gjorde gjennomsiktig så man så bildet gjennom, deretter la jeg over et layer med bare øynene så de stod ekstra ut, selv om jeg hadde fokuset på dem helt fra jeg tok bildene.


Blenderåpning: f/5
Lukkertid: 1/25 sek
ISO: 800

Blenderåpning: f/5
Lukkertid: 1/25 sek
ISO: 800

Blenderåpning: f/4.5
Lukkertid: 1/25 sek
ISO: 800
Dette bildet valgte jeg også å gjøre svart-hvitt for å se litt hvordan det ble. Jeg synes bildet ble ganske spennende, og hele uttrykket på bildet ble nytt når fargen ble fjernet.

Jeg synes denne oppgaven var ganske spennende, det var gøy at vi kunne velge fotograf selv etter hva vi liker best å fotografere. Jeg er veldig glad i å fotografere mennesker, så derfor ble jeg veldig glad da jeg kom over bildene til Magda Berny. Det var et ganske stort prosjekt, men vi fikk en del tid på skolen til å jobbe med det, så det gikk greit. Det var også morro å prøve å få inspirasjon fra en fotograf uten at det skulle bli noen form for kopiering. Jeg har lært enda mer om hvordan man kan redigere i photoshop under denne oppgaven, ettersom jeg brukte flere timer på skolen til å prøve meg frem med redigeringen på bildene. Jeg har også lært litt mer om hvordan man kan fokusere når man tar nærbilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar